Dus zijn we begonnen ons te orienteren op beurzen als Hiswa, Boot Düsseldorf en Boot Holland en stelden we ons vooral de vraag: Gaan we direct voor het grote werk of zullen we eerst maar klein beginnen?
Mede omdat nog niet aan alle randvoorwaarden kon worden voldaan, besloten we klein te beginnen en hebben we in de nazomer van 2002 opdracht gegeven tot de bouw van de Stille Wille, een 20 voet polyesther motorsloep van de fa. Interboat uit Loosdrecht.
|
|||||||
Met ligplaatsen in achtereenvolgens Loosdrecht en Aalsmeer hebben we vele fraaie tochten met deze sloep gemaakt over de Loosdrechtse Plassen, de Vecht en door de Amsterdamse grachten.
Maar ook grotere wateren werden niet geschuwd, zo zijn we in de zomer van 2005 het IJsselmeer overgestoken en hebben we de Waddenzee bevaren (zie SW_TripReport). Ook is zij tot tweemaal toe op de trailer naar Zeeland vervoerd voor tochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. Met name op dit soort grote tochten kwamen we tot de conclusie dat we meer wilden. Meer in de zin van comfort, mogelijkheden, ruimte etc. Een schip, geschikt voor langere tochten. Dus werden de eerste 'vooronderzoeken' gestart voor de Stille Wille II |
Dus op beurzen hielden we onze ogen open, struinden het internet af, bladerden door tijdschriften etc. etc. Uiteindelijk resulteerde dat in een eerste 'bestek' voor de Stille WilleII:
Gekozen is voor een Bruijs 10.00 OK Spiegelkotter, welke is gebouwd door Bruijs Jachtbouw in Bergen op Zoom; een in 1957 door Cees Bruijs opgericht familiebedrijf. Het bedrijf wekte al direct de indruk een echt familiebedrijf te zijn met slechts één doel: Het bouwen van kwalitatief hoogwaardige schepen waarbij de wensen van de klant bovenaan staan.
De belangrijkste technische gegevens:
Schip | Type | Spiegelkotter 10.00 OK |
Ontwerp | A. Volker | |
Bouw | Bruijs Jachtbouw b.v. Bergen op Zoom | |
CE Cat | C1 | |
Afmetingen | Lengte | 10.60m |
Breedte | 3.65m | |
Diepgang | 1.10 | |
Kruiphoogte | 2.90 met gestreken mast
4.80 met staande mast |
|
Waterverplaatsing | ca 11 ton | |
Voorstuwing | Vetus Deutz DT4.29
4 cyl diesel, 2.9L, 85 Pk / 66 Kw bij 2800 rpm, olie gekoeld |
|
Tanks | Brandstof | 2 x 420 L |
Drinkwater | ca 450 L | |
Vuil water | ca 200 L | |
Electrische installatie | 3 x 230 Ah Service accu
2 x 75 Ah Start accu, voedt tevens boegschroef en ankerlier 120A / 2000W acculader/omvormer 3.5 KVA scheidingstrafo |
|
Instrumentarium | GPS Plotter incl. radar en fishfinder
Auto pilot Navtex ontvanger/display Meteo ontvanger/display (DWD, 147 Khz 'Pinnenberg') DSC Marifoon (GMDSS Klasse D) |
|
Indeling en interieur | Open kuip
Salon met zithoek en stuurstand; het lange deel van de zitbank is om te klappen tot een TotLog_Disteerbed, terwijl het korte deel is om te klappen tot een op raamhoogte in de vaarrichting staande 'meevaarstoel' Natte cel met electrisch toilet en afgescheiden douche Kombuis met koelkast, 4 pits gascomfort en veel bergruimte Eigenaarshut met zg 'Frans bed' en diverse kasten en laden |
|
Overig | Schuifdak in salon
Kuiptent Boegschroef Electrische ankerlier met ca 60m ketting Electrisch stijkbare mast |
|
Te water lating | 27 april 2006 | |
Doop | 6 mei 2006 |
Ten opzichte van het oorspronkelijke bestek, hebben we een aantal aspecten los gelaten; te weten:
1CE-C: Kustwateren; max. windkracht 6 en een max. karakteristieke golfhoogte van 2m
2CE-B: Zee; max. windkracht 8 en een max. karakteristieke golfhoogte van 4m .....
Maar wie wil er bij dat soort omstandigheden nog op groot water zitten?
De Stille WilleIIis besproken in:
Ten slotte is zij genomineerd geweest voor de ere titel 'Hiswa Motorboot van het jaar 2007'.